Kako zgraditi delovno okolje, ki spodbuja dobro počutje
Dobro oblikovana pisarna ni več le učinkovitost. Danes se podjetja osredotočajo na ustvarjanje delovnih prostorov, ki skrbijo za dobro počutje zaposlenih. Z vključitvijo strategij lahko svojo pisarno spremenite v prostor, kjer cvetijo ustvarjalnost, produktivnost in dobro počutje, z igrivimi elementi pa prispevate k uravnoteženemu delovniku.
Za mnoge od nas je lahko pisarna kot drugi dom, glede na količino časa, ki ga lahko preživimo v službi. Povsem naravno je misliti, da morajo biti naša delovna mesta zasnovana z enako skrbnostjo in pozornostjo, kot jo namenjamo svojim domovom.
V zadnjih letih se je začelo uveljavljati razumevanje, da je pisarna več kot le prostor za delo, ampak sestavni del našega življenja.
Heléne Lidström, strateginja na delovnem mestu pri Castellumu, to ve iz prve roke. V času, ko je bila švedska direktorica trženja v velikem svetovnem IT-podjetju, je spoznala, da čeprav je tehnologija dramatično spremenila naše vsakdanje življenje, se naša pisarniška okolja niso razvila, da bi sledila tempu.
"Naše pisarne so še vedno izgledale tako, kot so bile, ko so bili telefoni pritrjeni na steno z vrvico!" pravi.
Danes so fleksibilnost, dobro počutje, kreativnost in inovativnost skupne prioritete pri oblikovanju poslovnih prostorov podjetij. Vendar, ko se je Heléne odločila prenoviti pisarno svojega podjetja, je bilo izhodišče povsem drugačno. V velikem multinacionalnem IT-podjetju, kjer je delala, o ureditvi pisarne niso razmišljali že leta in to se je tudi pokazalo. Kljub prostorni pisarni se je številnim zaposlenim zdela utesnjena.
"Prostor sam po sebi ni bil problem," pojasnjuje Heléne. "Težava je bila v tem, da smo imeli 600 zaposlenih in 600 miz, čeprav jih je bilo v uporabi samo 30 odstotkov hkrati. Preprosto nismo optimizirali prostora, da bi ustrezal našim dejanskim potrebam."
Raznolikost je ključna
Ko je Heléne Lidström predlagala radikalno preoblikovanje pisarn, da bi povečali dobro počutje in produktivnost zaposlenih, je sprva naletela na nekaj skepticizma in zaskrbljenosti. Da bi zagotovila najboljše možne rezultate, je svoj pristop utemeljila v znanstvenih raziskavah.
"Pri tem projektu sem se močno zanašala na The Healthy Brain Platter," pojasnjuje Heléne. "Ta teorija nakazuje, da naš um potrebuje sedem ključnih komponent, da uspeva: spanje, fizična aktivnost, osredotočenost, povezava, razmišljanje, igra in okrevanje. Poleg tega smo izvedli temeljito analizo potreb, da bi razumeli želje in zahteve naših zaposlenih."
Healthy Brain Platter, ki ga je navdihnila klasična prehranska piramida, sta razvila ameriška raziskovalca David Rock in Daniel Siegel. Predpostavka je, da je za dobro zdravje možganov – in uravnoteženo življenje – potrebno vsakodnevno vključevanje teh sedmih vrst dejavnosti. Ključ je v raznolikosti – podobno kot ne bi želeli jesti istega obroka vsak dan.
Možnost spreminjanja delovnega položaja čez dan je preprost način, da obnovite energijo in poskrbite za svoje telo. Zagotavlja tudi osvežujoč odmor, ko se zavestno odločite zamenjati stvari, še posebej, če ste ves dan sedeli v istem položaju.
Sejne sobe postanejo bolj dinamične in navdihujoče, ko je prostor za ustvarjalnost. Z vključitvijo različnih možnosti sedenja ustvarite bolj energično vzdušje, ki spodbuja sodelovanje in izmenjavo idej.
Spanje je seveda bistvenega pomena, a da možgani resnično uspevajo, potrebujemo tudi neprekinjen čas osredotočenosti in priložnost za »igro« – za raziskovanje novih izkušenj z odprtim umom.
Potrebe vsakogar so edinstvene in se lahko sčasoma spremenijo, zato je, kot poudarja Daniel Siegel, pomembno, da v vsak dan vključimo celotno paleto teh dejavnosti, četudi le na kratko.
V pisarniškem okolju bi to lahko pomenilo ponudbo različnih območij, prilagojenih nalogam, ki jih opravljate. Ustvarjalnim srečanjem pogosto koristijo sproščena in udobna okolja, medtem ko osredotočeno delo najbolje podpirajo bolj odmaknjeni prostori.
Preprost način za ustvarjanje boljše akustike, zlasti v odprtih pisarniških okoljih, je uporaba dušilcev zvoka. Omogoča tudi vnos barve in oblike na naraven način.
S skupnimi prostori na delovnem mestu lahko sodelavci uporabljajo skupne prostore za kavo in delo, okrevanje in sestanke. Tako območje ne postane namenjeno samo eni stvari. S sedežnimi skupinami na različnih višinah postane postavitev dinamična in vabljiva.
Pri oblikovanju različnih območij je pomembno, da v vsakem prostoru sprejmete različne materiale, kot so laminat, različne barve in teksture, tkanine na pohištvu in zavese. Ta pristop ne določa samo namena vsake cone, ampak ustvarja tudi koheziven splošni vtis, pojasnjuje Philip Götesson, del projektne prodajne ekipe pri AJ Products.
Ugotavlja, da je mogoče prilagodljivost in raznolikost doseči na več načinov kot le z razdelitvijo na območja:
"Sestanki pogosto zavzamejo precejšen del delovnega časa, vendar se zelo razlikujejo po velikosti. Večina sestankov vključuje 2-4 udeležence, kar zahteva manjše sejne sobe. Prav tako je ključnega pomena, da imate manjše telefonske sobe ali pisarniške enote za zasebne klice ali video klepete in zagotovitev, da jih ljudje ne morejo rezervirati vnaprej, lahko močno poveča prilagodljivost."
Philip poudarja tudi pomen tega, da se zaposlenim omogoči izbira delovnega prostora in položaja glede na nalogo, ki jo opravljajo:
"Za kratkoročne potrebe bi lahko bil idealen delovni prostor akustični kavč ali mizica za prenosni računalnik," dodaja.
Zagotavljanje delovnih prostorov različnih velikosti omogoča zaposlenim, da svoje delovno okolje prilagodijo svojim individualnim potrebam in nalogam. Z vključitvijo različnih možnosti delovnega prostora lahko pisarna poveča tako prilagodljivost kot dobro počutje, ne glede na to, ali delate v pisarni vsak dan ali le nekajkrat na teden.
Za enostavnejša opravila ali pogovore je akustična sedežna garnitura lahko alternativno delovno mesto. Manjši zasebni prostor, vendar v večji sobi, kjer so vaši sodelavci še vedno blizu.
"Nova pisarna" postane mednarodna senzacija
Pisarna, ki jo je pomagala oblikovati Heléne Lidström, se je iz preproste postavitve samo z mizami in sejnimi prostori spremenila v dinamičen prostor z različnimi conami, prilagojenimi različnim potrebam. Med njimi so bili "The Park", odprta zelena površina za sproščeno delovno okolje; "Knjižnica", miren prostor za osredotočene naloge; in "The Sports Bar", opremljen z vgrajenimi zvočniki za pretakanje glasbe. Ta inovativna oblika je hitro pritegnila mednarodno pozornost.
Za Heléne in njeno ekipo je zgodnje priznanje uspešnega preoblikovanja prišlo s številnimi nagradami, kot sta najboljše delovno mesto na Švedskem in najbolj elegantna pisarna na Švedskem, skupaj z obiski strokovnjakov z vsega sveta.
Da bi izmerili vpliv nove pisarne na dobro počutje in produktivnost zaposlenih, je podjetje ocenilo povratne informacije zaposlenih in meritve uspešnosti.
»Ne boste vedno opazili znatnega povečanja dobrega počutja in proizvodnje, toda tukaj je bilo tako. To je bil pravi uspeh,« ugotavlja Heléne.
Od takrat je The Healthy Mind Platter ostal osrednji element vseh projektov Heléne Lidström, ki jih vodi cilj ustvarjanja trajnostnih delovnih mest, ki optimizirajo fizično in duševno dobro počutje.
7 delov krožnika zdravega uma
- Spanje: Spanje omogoča možganom, da si opomorejo in utrdijo dnevno učenje in izkušnje.
- Telesna dejavnost: vadba krepi zdravje možganov na več načinov in tudi izboljša spanec.
- Čas za osredotočanje: Popolna osredotočenost na nalogo brez prekinitev pomaga možganom vzpostaviti globoke povezave.
- Čas za razmislek: Tiho razmišljanje o čutnih vtisih, občutkih in mislih krepi sodelovanje med različnimi deli možganov.
- Povezanost: odnosi so ključnega pomena tako za zdravje možganov kot za naše splošno fizično in duševno dobro počutje.
- Igranje: Sodelovanje v spontanih, ustvarjalnih dejavnostih in novih izkušnjah pomaga možganom oblikovati nove povezave, pravi Daniel Siegel.
- Okrevanje: Če damo možganom čas, da se sprostijo in dovolimo umu, da tava, nam to pomaga, da se »napolnimo«.